Woonin is betrapt op het jarenlang laten filmen van haar eigen huurders in een woonflat. Zie RTV Utrecht.

Stiekeme beveiligingscamera’s in flat Kanaleneiland
Marc van Rossum du Chattel
15 december, 07:00

2 minuten leestijd

© Imraan Skori (DENK)
Utrecht - Politieke partij DENK maakt zich boos over kleine cameraatjes die zijn opgehangen in een flat in Kanaleneiland. Commissielid Imraan Skori vroeg gisteravond opheldering van wethouder Dennis de Vries. Die gaf aan niet blij te zijn met de camera’s, en dat ze inmiddels zijn weggehaald. De camera’s zouden van woningcorporatie Woonin zijn.
Skori werd door een bewoner gewezen op de camera’s, die verdekt zijn geplaatst in drie portieken van flats aan de Trumanlaan. Het commissielid nam polshoogte. “Ik zag twee doosjes die gericht waren op de portiek-ingang en op de schuur-ingang van het flatgebouw. Nergens in de portiek was een aanduiding over een camera op te merken”, zei hij tijdens het vragenuur van de Utrechtse raad.
Diefstal
Volgens de DENK-politicus zou Woonin ontkend hebben dat het om camera’s gaat. Daarna schroefde hij ze uit elkaar en bleek het wel degelijk om een camera te gaan. “De bewoners aan de Trumanlaan voelen zich bespied”, zei hij. Wethouder Dennis de Vries (PvdA) gaf toe dat het camera’s zijn, hij zegt er niet blij mee te zijn. “Wij vinden dit een kwalijke zaak. De gemeente heeft privacy en AVG (Algemene verordening gegevensbescherming, red.) hoog staan. En wij hechten aan het beschermen van die privacy”, zei hij tijdens het vragenuur.
De wethouder zocht contact met Woonin en die verklaarde dat de camera’s in 2020 zijn opgehangen. Toen werd het complex gerenoveerd. De aannemer had veel last van diefstal. Om de daders te kunnen betrappen, zijn toen de camera’s op verzoek van de politie opgehangen, waarbij de beelden alleen door de politie bekeken kunnen worden, aldus De Vries. Volgens De Vries zijn de camera’s inmiddels weggehaald. “Het betreffende materiaal is inmiddels verwijderd.”

Dat u het weet!

Sterke punten
Privacy huurders schenden