Zwakke punten Om eventueel toekomstige huurders ten dienste te zijn. Kort mijn ervaringen met het
huren van een seniorenwoning van DOMESTA in Hoogeveen in 2021-2025.
Verhuizen
Verhuis niet als u emotioneel niet stabiel bent. Dan is het handig een evenwichtig iemand bij u te hebben. Vertrouw niet 100 procent op DOMESTA als hulpmaatje.
Oriënterend gesprek
Ga er niet zondermeer van uit dat u goed wordt voorgelicht. Neem eventueel een getuige mee of neem het gesprek op. Zo is mij verteld dat ik niet mocht proefhuren voor paar weken. Er werd direct gedreigd met proces. Helaas ging ik er in mee. Nadien bleek dat de seniorenwoning van DOMESTA mij erg slecht beviel: helaas had ik mijn flat
al verkocht. Terugkopen werd lastig door de prijsstijging die er had plaatsgevonden.
Vastgoed
Ik weet er het fijne niet van maar DOMESTA houdt zich ook bezig met dure huur- en koopsegment. Vroeger huurde een woningbouwvereniging een betaalbare woning, niet een plek om te dromen zoals men nu meent, en bemoeide zich niet met alles en nog wat.
Mijn ervaring is dat DOMESTA overlast verzwijgt. Dit kan ik mede aantonen middels een getuigenverklaring. Bovendien kwam wijkbeheerder LV al vóór dat ik het huis huurde bij de overlastgever wegens de overlast en paradeerde LV regelmatig in de buurt, dus moet hij het lawaai gehoord hebben. Helaas zijn medebewoners/huurders bang voor de overlastgever: op straat hebben ze wat te klagen maar als puntje bij paaltje komt houden ze hun mond. DOMESTA heeft als woningcorporatie natuurlijk ook last van ernstige overlastgevers, dat komt mede door sluiten van GGZ instellingen en iedereen in een woonwijk plaatsen. Helaas handhaaft de politie niet. Ook bij herhaaldelijk overlast wordt apparatuur na driemaal niet in beslag genomen. Bij
bellen naar politie krijgt men weer iemand anders aan de lijn die van toeten nog blazen weet. Ook kan de politie via messenger Facebook bepaalde documenten niet openen.
De wijkagent AH meende zelf dat ik als klager de overlastgever was. En de buurtbemiddeling in Hoogeveen kan niets doen tegen agressieve overlastgevers. Buurtbemiddeling laat de klager een buurtbrief met zijn naam en handtekening opstellen bij overlast: een foute keuze, de klager wordt als overlastgever bekend en er ontstaan zieke relaties tussen de overlastgever en medebewoners. De buurtbemiddeling bestaat grotendeels uit vrijwilligers en heeft weinig feeling met het buurtgebeuren. Er is hier ook veel verloop. DOMESTA reageert niet op het omvangrijke logboek dat ik op advies van hen heb bijgehouden. Mij restte slechts na intimidatie de werkgever van de
overlastgever in te lichten. Dat hielp. Maar het kost uiteindelijk me veel energie en tijd. Mogelijk dat DOMESTA, politie en buurtbemiddeling wat zaken op elkaar afschuiven.
Pleit voor de overlastgever dat hij niet hypocriet is. Die zal niet als mijn buurman
met zijn âburgerfatsoenâ bellen naar DOMESTA om wat grassprietjes in mijn tuin.
Woning
De seniorenwoning is van goede kwaliteit en heeft energielabel A. Helaas biedt de woning geen veiligheid en rust en zijn de huren (te) hoog. Dus gebrek aan woongenot. Er is veel inkijk door buren in de woningen in de Hyacinthenstraat heb ik gemerkt.
Wie in financiële nood komt, kan een budgetgesprek aanvragen met een medewerker van DOMESTA: deze werkt echter met een dubbele pet en is tevens verkoopmedewerker. Het is stuitend om gevoelige informatie over financiën en uitgavenpatroon en ziel en zaligheid te delen met een verhuurder. Zulke zaken
horen thuis bij een overheid. Bovendien heeft men als huurder weinig zicht op wat
de verhuurder met deze gegevens doet. Een verzoek om het papieren en digitale
dossier over mij in te zien is afgewezen. De zaak ligt nu bij Autoriteit Persoonsgegevens.
Huren
De huren zijn (te) hoog. Niet alleen de jaarlijkse (bijna) maximale huurverhoging drukt. Maar de huren worden ook rap verhoogd door de aanvangshuur (flink) te verhogen als er een nieuwe huurder intreedt. Dat wordt nogal eens vergeten. Vooral de laatste jaren stijgen de huren van DOMESTA snel, soms 100 euro per jaar. Ook bijbouw (op kosten huurder) verhoogt de huurwaarde van een huurwoning van DOMESTA en hiermee de huren. De stijging van de huur is hogere dan die van uitkeringen en lage lonen zodat er steeds meer financiële druk komt. Vooral mensen met geen of weinig subsidie leiden en moeten nogal eens hun spaargeld aanspreken.
Huren
De huur wordt verhoogd ook door het zogenaamde streefhuurbeleid, op eerste gezicht
een sociale maatregel, maar de woningcorporatie profiteert hier van. Ook een partner kan via inkomensafhankelijke huurverhoging de huur opdrijven. Perverse prikkel
is ook hoe groter de woningcorporatie, hoe hoger de salarissen van de bestuurders.
Normsalaris
De overheid heeft normsalarissen vastgesteld voor bestuurders. De beloning van directeuren van WOONCONCEPT en DOMESTA gaat dit te boven. Zo verdiende
een directeur van WOONCONCEPT 450.000 euro per jaar en verdient een directeur van DOMESTA 350.000 per jaar. Vernomen uit betrouwbare bron. De Wet
normering topinkomens (WNT) voor functionarissen in de semi- publieke sector of zoals u wilt semi- commerciële sector zoals DOMESTA kent helaas vele uitvluchten.
Huurverschillen
Het beleid leidt er toe dat in een straat gelijkwaardige woningen zijn met verschillende huurhoogten. Dat is ongewenst.
De huurdervereniging doet goede dingen. Ook dank aan vrijwilligers die dit doen. Zo helpen ze met de organisatie van voorlichting voor huurders, zoals internetfraude.
Het zijn echter vrijwilligers en moeilijke zaken kunnen ze niet goed aan. Ze adviseren, maar hebben weinig macht. Ook zitten ze aardig onder de plak van de verhuurder.
Voor de verhuurder biedt de SHDS goedkope krachten en inkijk in de huurderwereld, die de verhuurder (bestuuders) ten bate van haar eigen doelstellingen kan benutten.
Huren
Niet elke huurder beseft het. Maar de huurder betaald alles. Het huis. De salarissen
van de medewerkers van DOMESTA. Maar ook (charme offensief) acties als isolatiemateriaal uitdelen aan de huurder (wat bij velen in de prullenbak belandt). Ook de gebiedregisseur en anderen die buurtactiviteiten op touw zetten betaalt de huurder.
Privacy
Mede door âglurenâ en budgetcoach die tevens verkoopadviseur is, staat privacy onder druk. DOMESTA bemoeit zich met veel dingen. Zo sturen ze ook vragenlijsten âformeel anoniem behandeld- waar ze vragen stellen zoals bent u vaak alleen of mist u de barbecue in de buurt. De verhuurder stelt zich naar buiten toe zo op als een sociale ondernemer. Dit hoort bij de overheid thuis die welzijnswerkers in dienst heeft. Ik vind een buurtbarbeque zeker wel leuk, maar dan liever zonder DOMESTA medewerkers.
Onderhoud
Onderhoud gaat algemeen goed bij DOMESTA. Men kan dat digitaal aangeven. Maar soms bij grote klussen gaat het moeizaam. Pas na 6 maal langskomen verhielp men de rioolproblemen. Andere zaken blijven soms liggen, omdat men die later wil uitvoeren.
Soms toont een onderhoudsmonteur een wat minachtigende houding naar de huurder.
Men kan hierover klagen. Maar dit soort klachten krijgt helaas nooit een repliek.
Buurtbewoners
De buurtbewoners zijn niet onaardig en veroorzaken geen overlast, maar zijn slapjes. Zo komen ze niet in verzet tegen overlast. Ook niet als de overlastgever zijn broek uittrok bij een buurvrouw. Die buurvrouw doet ook geen aangifte of meldt dit niet
bij de woningcorporatie of de wijkagent. Wel heeft menig buurtbewoner geprofiteerd van minder lawaaioverlast, zonder zelf actie te hebben ondernemen. Zoals wel vaker profiteert men graag van het vuile werk dat anderen opknappen. Ook zijn sommige buurtbewoners bang voor de verhuurder. Bijvoorbeeld als die een klus wil doen.
Men wil dan graag een goede verstandhouding met de opzichter bewaren. Buurtbewoners draaien zich in alle hoeken op zelf niet te beseffen dat ze bang zijn.
Klachtenorganisaties
Men kan klagen bij de verhuurder of huurdervereniging. Dat helpt niet altijd. Dan rest nog de Regionale Geschillencommissie en dan de Huurcommissie. Echt onderzoek doen beiden niet. Ze vragen zelden informatie op bij de verhuurder. DOMESTA heeft na advies van de Regionale Geschillencommissie wel iemand van SWW langs laten gaan om te peilen of er daadwerkelijk overlast is. Maar ook dan lijkt het er op dat mensen dan hun mond houden. Huurcommissie verzand in bureaucratie en wijst de huurder naar de gang naar de rechter. Politie reageert ook niet op klachten, hoogstens komen ze aan de deur om te verzoeken met klagen te stoppen. Stap dan naar de Ombudsman: hierna meldde wijkagent AH gefrustreerd dat hij nu wel de overlastgever had bezocht.
Salarisverhoging
DOMESTA toont zich begaan met het lot van de huurders, maar heeft wel de salarissen van haar medewerkers met 8% verhoogd. Dat getuigt toch wel van boter op het hoofd.
Oppassen met overnemen van spullen van andere huurders. Als men de woning verlaat en de volgende huurder niets wil overnemen kan dit in de papieren lopen. Anderzijds als men een oud vloerkleed overneemt, hoeft men geen nieuwe te kopen. Soms duurt het even voordat men weet wie de nieuwe huurder is. Dan kan het zomaar gebeuren dat men binnen een week de woning moet ruimen en bezemschoon moet afleveren. Men kan dat dan zelf doen, de verhuurder of men kan zelf een bedrijf in de arm nemen.
Beveiliging
DOMESTA heeft geen politiekeurmerk. Vooral het grote achterraam in de keuken met hendels zonder sleutel houdt een risico in. Deze kan men op eigen kosten vervangen door hendels met sleutels. Men kan ook op eigen kosten een extra slot in het
voordeur zetten. Volgens DOMESA voldoet hun âbeveiligingâ bij normaal gebruik.
Dat betwijfel ik dus. Er zijn inmiddels ook al een paar inbraken in deze buurt geweest.
Zonnepanelen
Fijn dat DOMESTA zonnepanelen heeft geplaatst. Echter door verhoging belasting/ teruglever kosten is mijn voordeel van circa 600 euro per jaar teniet gedaan. Ook de aanschaf en onderhoud van de zonnepanelen betalen uiteindelijk de huurders zelf.
Bereikbaarheid
DOMESTA is via de telefoon goed bereikbaar. De telefoniste is veelal vriendelijk. Ze worden wat minder aardig, als men klachten heeft. Direct contact op kantoor is moeilijk. Klachten worden niet altijd beantwoord en soms kan men een afspraak maken op hun kantoortje in Hoogeveen. Meestal houdt men huurders op afstand.
De wijkbeheerder doet ook graag voor bereikbaar te zijn, maar de werkelijkheid is anders, zeker als de wijkbeheerder zelf deel uitmaakt van de klacht of de klacht is.
Wijkbeheerder
Dat de wijkbeheerder zijn ronde doet is zinvol, maar het kan dus ook doorschieten. Met gluren door de schutting en dergelijke. Bovendien verzwijgen ze ook overlast is mijn ervaring. Uiteindelijk doen ze wat ze wordt opgedragen. De wijkbeheerder is breed inzetbaar. Van een praatje houden met een buurtbewoner tot huisuitzettingen doen.
Einde huur
Ik heb de huur beëindigd. Ik heb het gevoel hier nooit gewoond te hebben.
Dat is positief. Ik heb nu een woning elders gevonden waar ik me wel thuis voel.
Cultuurverandering
Woningbouwverenigingen zijn verworden tot vastgoedbedrijven. De maatschappij verandert, en DOMESTA veranderd mee. Dat leidt tot extra hoge huren (en andere lasten, zoals energie, zorg, boodschappen) en bemoeienis met van alles en nog wat.
De overheid staat dat toe, maar houdt hen ook in toom. Want mijn indruk is dat de bestuurders van woningcorporatie zonder meer graag de huren nog meer verhogen en graag carrière maken en hun betrokkenheid in werkelijkheid een stuk minder is. Woningcorporaties zijn niet zo erg als de huisjesmelkers met hun woekerhuren, maar de laatste jaren groeien ze steeds meer naar elkaar toe. Een zorgelijke ontwikkeling.
Ik verwacht niet dat beleid en gedragingen van DOMESTA anders zijn dan die van andere woningcorporaties. De gemeente doet niets. Stuur ernstige klachten
eventueel naar het ministerie, partijfracties en Autoriteit woningcorporaties (AW).
Voor mij is kwestie DOMESTA afgedaan. Anderen mogen nu wat hun best doen
Ik zou een zeer lang verhaal kunnen schijven, of hele boeken. Maar het komt er op neer dat woonpunt zo erg is, dat je de ervaringen nieteens zou geloven. Dat het zou klinken als een nachtmerrie. Of fictie.
Die medewerker van jullie ....hij heet geloof ik Ron Post is echt een topper en eigenlijk vind ik dat hij een dubbele winstuitkering moet krijgen .
Nee serieus ik hoor van veel dat hij lekker relaxt is en dat klopt .
Grtz en fijne feestdagen( over 1 maand)
Sterke punten ze doen hun dingen goed
Zwakke punten Dat ze maar in de ochtend open zijn , dat was vroeger niet en in mijn ogen was dat prettiger voor de mensen
Wij hebben jarenlang fijn gehuurd bij Mooiland, maar helaas is de service tegenwoordig niet meer wat het geweest is. Wanneer er iets misgaat of hun aannemers schade veroorzaken, laten ze je volledig in de kou staan. In ons geval is er door hun aannemers schade ontstaan aan onze woning en persoonlijke spullen, voor duizenden euro’s, en toch weigert Mooiland verantwoordelijkheid te nemen.
In plaats van mee te denken of een oplossing te bieden, word je van het kastje naar de muur gestuurd en voelt het alsof je alleen nog maar een nummer bent. Vroeger had ik een hoge pet op van Mooiland, maar dat vertrouwen zijn ze helaas helemaal kwijtgeraakt. Heel jammer, want zo ga je niet met huurders om.
Rijnhart Wonen maakt afspraken die ze vervolgens niet nakomen. Het lijkt er sterk op dat het alleen draait om cijfertjes en procedures, en dat bewoners en hun belangen nauwelijks iets betekenen.
Als er een probleem is, moet je alles zelf blijven aandringen. Meedenken of daadwerkelijke oplossingen bieden? Daar komt niets van terecht, terwijl het voor hen geen enkele moeite is, aangezien ze altijd externe bedrijven inschakelen.
Alles draait om geld dat binnenkomt, niet om service of verantwoordelijkheid. Wie op een betrouwbare, klantgerichte verhuurder hoopt, komt hier bedrogen uit.
En het standaardexcusescenario “u heeft de woning zo geaccepteerd” wordt keer op keer gebruikt om klachten in de doofpot te stoppen.
Beste Rijnhart: pas als je daadwerkelijk een tijdje in de woning woont, komen alle gebreken naar boven, niet tijdens de bezichtiging of de eerste twee weken.
Sterke punten ⢠Uitstekend in het maken van afspraken die nooit worden nagekomen.
⢠Consistent beleid: altijd dezelfde standaardzin âu heeft de woning zo geaccepteerd.â
⢠Ongeëvenaarde focus op cijfers en procedures; bewonersbelangen worden keurig genegeerd.
⢠Altijd bereid om niet te helpen, ongeacht de situatie.
⢠Efficiënt in het doorschuiven van verantwoordelijkheid naar anderen of externe partijen.
⢠Communicatie op maat: je hoort alleen wat voor hen handig is.
⢠Problemen verdwijnen vanzelf, vooral in de doofpot.
⢠Klantgerichtheid op zân best: zolang je niets vraagt, gaat alles goed.
⢠Transparantie gegarandeerd: je weet precies dat er niets gaat gebeuren.
⢠En natuurlijk: altijd tijd voor een excuus, nooit voor een oplossing.
Zwakke punten ⢠Afspraken worden niet nagekomen
⢠Weinig klantgerichtheid
⢠Communicatie is onvolledig of selectief
⢠Standaardexcuses
⢠Gebrek aan daadkracht
⢠Weinig betrokkenheid bij bewonersbelangen
⢠Structurele vertraging of afwijzing
Mijn dochter is al een tijdje meldingen aan het maken over muizen in de spouwmuren. Dit is een gebrek van de woning en kosten voor Woonpunt, maar helaas geen enkele reactie. Mijn dochter zit nu zelfs met haar gezondheid. Advies om de Huurcommissie in te schakelen.
Sterke punten Geen enkele. Geven aan dat de woning gerenoveerd is, wat niet is gebeurd.
Ze liegen je hier over van alles wat voor, bijv een gedateerde keuken die niet vervangen kon worden want was technisch nog in “goede” staat, inclusief aluminium aanrechtblad. Achteraf bleek dat ik wel degelijk recht had op een nieuwe keuken …Rommelen met cijfers zodat je toch NET niet die woning krijgt …. En dan heb ik het nog niet eens over feit om hoe je aangesproken wordt … zo onbeschoft! Een enkeling daargelaten … ze maken misbruik van hun machtspositie en dat voel je …
Woonin werkt samen met het beruchte bedrijf Wits vastgoedonderhoud. Dit bedrijf werkt met onderaannemers uit de onderwereld. Wits geeft telefoonnummers van woonin huurders door aan deze randfiguren. Deze mensen rijden rond in pooier bakken in plaats van in bedrijfsbussen en doen alles wat god verboden heeft. Zij weigeren zich te legitimeren. DOODENG dat dit je overkomt als huurder van Woonin alias Mitros.
Sterke punten Huurders opzadelen met onderwereldfiguren in hun eigen huis.
Waar moet je beginnen.. in aanmerking gekomen voor een woning, binnen 1,5 dag alle documenten moeten aanleveren. Hierna te horen gekregen dat je toch ineens veel te veel verdiend, wat volgens de belastingdienst niet eens bleek te kloppen. Ook de inkomenstabel die de welbions zelf hanteert, lappen ze uiteindelijk aan hun laars, en komen met allerlei onduidelijke redenen waarom je ineens niet in aanmerking komt.. en de manier waarop ze dit allemaal communiceren.. kortom verschrikkelijk..
Ik heb anderhalf week geleden gemeld dat de warmtepomp om de haverklap uitvalt. Ik zit hierdoor zonder warm water en verwarming. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Het tussenbedrijf kan niks doen aangezien mijn contract nog op inactief staat. De reparaties vallen onder de mom van Garantie tot maart 2026. Hier ben ik dus de dupe van alles gaat via de mail. Er is nergens een spoed aanvraag. Dit is dramatisch en slecht. Tot de dag van vandaag niet opgelost. Via de mail kennen ze geen beleefdheid! Ze beginnen niet eerst met een excuses. Dramatisch
Nieuwe keuken geplaatst heel anders dan ik op de foto had gezien, echt zo'n keuken voor sociale huurders, bah.
Vervolgens had de klusser geen gat voor de wasmachineslang erin gemaakt, terwijl die ervoor er wel was.
Belde met de klusser met klacht hierover, zei hij notabene dat ik daar geen recht op had.
In mijn contract stond gelukkig duidelijk dat er een wasmachineaansluiting zat.
Gelukkig verholpen, maar de manier waarop.......
Sterke punten Weet ik niet meer, teveel slechte ervaringen
Na lang klagen over het dakgeluid en onvoorstelbare herrie van harde kraken en luide scherpe knallen, de gehele zomer lang, bijna iedere nacht, kreeg ik een brief dat ze het na inspectie, erkenden dat het van de dakpannen afkwam. En dat zij het gingen aanpakken, omdat dit een gezamelijk dak is van meerdere woningen. Pakken zij dit pas aan als mij blok in de renovatie moet. Maar dit kan nog jaren duren! Zo gaat dit in Nederland. Ook heeft een andere bewoner dit ook. Ik het ergste omdat mij woning van alle zijde zon heeft en geen beplanting.
Het is onmenselijk dit!.
Sterke punten Uitstellen en laten wachten
Zwakke punten veel!. De waardeloze uiterst gehorige slecht gebouwde huizen(2de woning van mij van compaen die ik huur)
Klachten worden niet of heel traag opgelost. Zo zit ik al ruim 10 jaar met een raam dat niet dicht kan. Dat raam is ooit eens vervangen, maar de kwaliteit is dusdanig slecht dat hij binnen een jaar wederom niet dicht kon en de haak los kwam te zitten en verboog. Niet gek natuurlijk want je kan wel een raam vervangen, maar als je het werkelijke probleem: het kozijn niet vervangt dan is dat natuurlijk water naar de zee dragen. Daarom doe ik ook maar geen moeite meer.
Vocht in de woning? 'kunt u het nog schoonpoetsen? Ja natuurlijk, maar dat is toch niet de bedoeling?'. Vervolgens word je doodgenegeerd.
En dan de titel. Meten met twee maten. Want dat kan Centrada goed. Een flink deel van Lelystad heeft van Centrada gratis schuttingen gekregen. Een ander deel van Lelystad (waar het ook hard nodig is) werd lekker gemaakt met de mogelijkheid van een nieuwe schutting en deze dan maandelijks met een redelijk bedrag af te betalen. Natuurlijk vonden we dat ook niet eerlijk, maar gezien de lage inkomens hier waren we allang blij. Een nieuwe schutting kunnen velen hier gewoon niet in een keer bekostigen. Wat blijkt nu? Dat gaat niet meer door. En ondertussen lopen ze langs mensen met commentaar over tuinen. Wel alleen bij die mensen waar ze vermoeden dat ze dat veilig kunnen doen. Rondje door de wijk gereden en meer dan 60% van de tuinen ziet er nog altijd niet uit. Bankstellen, losse stenen, onkruid etc. Mijn tuin is inmiddels weer winterklaar. Ik ben het wel eens met het feit dat tuinen netjes mogen zijn. Daar zal je me niet over horen. Maar de manier waarop Centrada dat doet is verre van sjiek te noemen. En dan wel publiekelijk in het blaadje staan met een foto met twee oude mensen en een kopje koffie over hoe geweldig Centrada wel niet is. Uhuh.
Centrada moet echt eens goed in de spiegel kijken en hun eigen beleid onder de loep nemen. Je kan dit gewoon niet maken. Een deel mensen wel, een ander deel kan barsten. Ja, je tuin is je eigen verantwoordelijkheid, maar dan moet je dat ook tegen het andere deel van Lelystad zeggen. Dit is gewoon schandelijk.
Sterke punten Met twee maten meten. Voorkeursbehandelingen geven. Afwimpelen bij reparaties.
Zwakke punten Reparaties worden niet uitgevoerd of pas op het moment dat het echt niet meer anders kan. Ze geven voorkeursbehandelingen (zie voorbeeld schuttingen). Vocht in de woning wordt niet aangepakt.
Ze doen wat ze willen met je of je wilt of niet.\\r\\nNu werk zaamheden,week lang boren en daarna 200 euro huurverhoging.\\r\\nZe hebben je in hun tang.\\r\\nWil je niet ,kijk maar voor ander huurhuis succes
-Vroeg mij dingen te doen die strafbaar zijn in NL.
-Lak aan je privacy tot er een advocaat klaar zit, dan snel weg met staart tussen de benen na babbel met advocaat over hun illegale praktijken en zelfs dreigementen.
-20 jaar bij hun 20 jaar gezeik om niks.
-Moet je hier wonen, kijk dan dat je bij Servatius komt, mam is daar al 40 jaar bij zonder dit soort gezever.
Sterke punten In 20 jaar geen gespot
Zwakke punten Alles behalve op tijd huur afboeken dat kan wel.
Walgelijke hufters
Review over De WoningraatZeer denigrerend gedrag medewerker!!eis excuses...
Sterke punten
Geen..word niets aan gedaan..maar is bekend hoe slecht aangeschreven weet ik van half Lopik!!
Zwakke punten
Fatsoenlijk contact
ervaringen huurder met DOMESTA
Review over DomestaOverwegend negatief
Zwakke punten
Om eventueel toekomstige huurders ten dienste te zijn. Kort mijn ervaringen met het
huren van een seniorenwoning van DOMESTA in Hoogeveen in 2021-2025.
Verhuizen
Verhuis niet als u emotioneel niet stabiel bent. Dan is het handig een evenwichtig iemand bij u te hebben. Vertrouw niet 100 procent op DOMESTA als hulpmaatje.
Oriënterend gesprek
Ga er niet zondermeer van uit dat u goed wordt voorgelicht. Neem eventueel een getuige mee of neem het gesprek op. Zo is mij verteld dat ik niet mocht proefhuren voor paar weken. Er werd direct gedreigd met proces. Helaas ging ik er in mee. Nadien bleek dat de seniorenwoning van DOMESTA mij erg slecht beviel: helaas had ik mijn flat
al verkocht. Terugkopen werd lastig door de prijsstijging die er had plaatsgevonden.
Vastgoed
Ik weet er het fijne niet van maar DOMESTA houdt zich ook bezig met dure huur- en koopsegment. Vroeger huurde een woningbouwvereniging een betaalbare woning, niet een plek om te dromen zoals men nu meent, en bemoeide zich niet met alles en nog wat.
Tuin
De tuin wordt door DOMESTA afgeschilderd als een plek van ontspanning. Mijn ervaring is anders. Zo gluren wijkbeheerders (LV) door de schutting en maken ze ongevraagd fotoâs (EH). Dit schendt de privacy. Het geeft het gevoel als ik uit de douche loop of in de tuin ben constant begluurd te worden. Het geeft een onveilig gevoel. Wijkbeheerder LV sprak me vernederd toe over âgrassprietjesâ in bijzijn van andere huurders en trachtte nog tevergeefs te bewerkstelligen dat ik een zieke haag verwijderde, die de vorige huurder had laten staan. Verder stelt DOMESTA eisen aan de tuin, zoals schilderwerk aan de schutting. De huurder moet dat betalen. Zelfs een egelverblijf mocht niet. Dit egelverblijf heb ik weer afgebroken wat me een hondenmand kostte. Ondertussen maakt DOMESTA goede sier met haar beleeftuin tussen 2 flats in Hoogeveen. In huurtuin van DOMESTA mag geen ecologische tuin, maar DOMESTA houdt er zelf wel één grote op na. Ik had geen zin meer om vogelhokjes te plaatsen en bloemen te planten. Het vijvertje haalde ik er uit en installeerde die elders. Dat gaf me een prettig gevoel. Weg uit de benauwde DOMESTA sfeer. In haar brochure dreigt DOMESTA met controles, kosten in rekening brengen en proces bij tuin verwaarlozen. Bij overlastgevers met brandtonnen, vuurhaarden en uitgestalde autoâs kan ik me wel strenge controles voorstellen, maar niet bij een fatsoenlijke huurder die zich wil ontspannen in zijn eigen tuin. Dit beleid beantwoordt ook niet aan het groene image wat DOMESTA graag naar buiten wil uitstralen.
Overlast
Mijn ervaring is dat DOMESTA overlast verzwijgt. Dit kan ik mede aantonen middels een getuigenverklaring. Bovendien kwam wijkbeheerder LV al vóór dat ik het huis huurde bij de overlastgever wegens de overlast en paradeerde LV regelmatig in de buurt, dus moet hij het lawaai gehoord hebben. Helaas zijn medebewoners/huurders bang voor de overlastgever: op straat hebben ze wat te klagen maar als puntje bij paaltje komt houden ze hun mond. DOMESTA heeft als woningcorporatie natuurlijk ook last van ernstige overlastgevers, dat komt mede door sluiten van GGZ instellingen en iedereen in een woonwijk plaatsen. Helaas handhaaft de politie niet. Ook bij herhaaldelijk overlast wordt apparatuur na driemaal niet in beslag genomen. Bij
bellen naar politie krijgt men weer iemand anders aan de lijn die van toeten nog blazen weet. Ook kan de politie via messenger Facebook bepaalde documenten niet openen.
De wijkagent AH meende zelf dat ik als klager de overlastgever was. En de buurtbemiddeling in Hoogeveen kan niets doen tegen agressieve overlastgevers. Buurtbemiddeling laat de klager een buurtbrief met zijn naam en handtekening opstellen bij overlast: een foute keuze, de klager wordt als overlastgever bekend en er ontstaan zieke relaties tussen de overlastgever en medebewoners. De buurtbemiddeling bestaat grotendeels uit vrijwilligers en heeft weinig feeling met het buurtgebeuren. Er is hier ook veel verloop. DOMESTA reageert niet op het omvangrijke logboek dat ik op advies van hen heb bijgehouden. Mij restte slechts na intimidatie de werkgever van de
overlastgever in te lichten. Dat hielp. Maar het kost uiteindelijk me veel energie en tijd. Mogelijk dat DOMESTA, politie en buurtbemiddeling wat zaken op elkaar afschuiven.
Pleit voor de overlastgever dat hij niet hypocriet is. Die zal niet als mijn buurman
met zijn âburgerfatsoenâ bellen naar DOMESTA om wat grassprietjes in mijn tuin.
Woning
De seniorenwoning is van goede kwaliteit en heeft energielabel A. Helaas biedt de woning geen veiligheid en rust en zijn de huren (te) hoog. Dus gebrek aan woongenot. Er is veel inkijk door buren in de woningen in de Hyacinthenstraat heb ik gemerkt.
Energielabel
Energielabel is moeilijk te checken. Vraag het aan de Huurcommissie. Ik had wel een zolderraam met enkelvoudig glas en géén vloerverwarming. In Hoogeveen is wat onduidelijkheid met energielabels verstrekt door DOMESTA en WOONCONCEPT.
Budgetgesprek
Wie in financiële nood komt, kan een budgetgesprek aanvragen met een medewerker van DOMESTA: deze werkt echter met een dubbele pet en is tevens verkoopmedewerker. Het is stuitend om gevoelige informatie over financiën en uitgavenpatroon en ziel en zaligheid te delen met een verhuurder. Zulke zaken
horen thuis bij een overheid. Bovendien heeft men als huurder weinig zicht op wat
de verhuurder met deze gegevens doet. Een verzoek om het papieren en digitale
dossier over mij in te zien is afgewezen. De zaak ligt nu bij Autoriteit Persoonsgegevens.
Huren
De huren zijn (te) hoog. Niet alleen de jaarlijkse (bijna) maximale huurverhoging drukt. Maar de huren worden ook rap verhoogd door de aanvangshuur (flink) te verhogen als er een nieuwe huurder intreedt. Dat wordt nogal eens vergeten. Vooral de laatste jaren stijgen de huren van DOMESTA snel, soms 100 euro per jaar. Ook bijbouw (op kosten huurder) verhoogt de huurwaarde van een huurwoning van DOMESTA en hiermee de huren. De stijging van de huur is hogere dan die van uitkeringen en lage lonen zodat er steeds meer financiële druk komt. Vooral mensen met geen of weinig subsidie leiden en moeten nogal eens hun spaargeld aanspreken.
Huren
De huur wordt verhoogd ook door het zogenaamde streefhuurbeleid, op eerste gezicht
een sociale maatregel, maar de woningcorporatie profiteert hier van. Ook een partner kan via inkomensafhankelijke huurverhoging de huur opdrijven. Perverse prikkel
is ook hoe groter de woningcorporatie, hoe hoger de salarissen van de bestuurders.
Normsalaris
De overheid heeft normsalarissen vastgesteld voor bestuurders. De beloning van directeuren van WOONCONCEPT en DOMESTA gaat dit te boven. Zo verdiende
een directeur van WOONCONCEPT 450.000 euro per jaar en verdient een directeur van DOMESTA 350.000 per jaar. Vernomen uit betrouwbare bron. De Wet
normering topinkomens (WNT) voor functionarissen in de semi- publieke sector of zoals u wilt semi- commerciële sector zoals DOMESTA kent helaas vele uitvluchten.
Huurverschillen
Het beleid leidt er toe dat in een straat gelijkwaardige woningen zijn met verschillende huurhoogten. Dat is ongewenst.
Stichting Huurderbelangen Domesta Hoogeveen (SHDH)
De huurdervereniging doet goede dingen. Ook dank aan vrijwilligers die dit doen. Zo helpen ze met de organisatie van voorlichting voor huurders, zoals internetfraude.
Het zijn echter vrijwilligers en moeilijke zaken kunnen ze niet goed aan. Ze adviseren, maar hebben weinig macht. Ook zitten ze aardig onder de plak van de verhuurder.
Voor de verhuurder biedt de SHDS goedkope krachten en inkijk in de huurderwereld, die de verhuurder (bestuuders) ten bate van haar eigen doelstellingen kan benutten.
Huren
Niet elke huurder beseft het. Maar de huurder betaald alles. Het huis. De salarissen
van de medewerkers van DOMESTA. Maar ook (charme offensief) acties als isolatiemateriaal uitdelen aan de huurder (wat bij velen in de prullenbak belandt). Ook de gebiedregisseur en anderen die buurtactiviteiten op touw zetten betaalt de huurder.
Privacy
Mede door âglurenâ en budgetcoach die tevens verkoopadviseur is, staat privacy onder druk. DOMESTA bemoeit zich met veel dingen. Zo sturen ze ook vragenlijsten âformeel anoniem behandeld- waar ze vragen stellen zoals bent u vaak alleen of mist u de barbecue in de buurt. De verhuurder stelt zich naar buiten toe zo op als een sociale ondernemer. Dit hoort bij de overheid thuis die welzijnswerkers in dienst heeft. Ik vind een buurtbarbeque zeker wel leuk, maar dan liever zonder DOMESTA medewerkers.
Onderhoud
Onderhoud gaat algemeen goed bij DOMESTA. Men kan dat digitaal aangeven. Maar soms bij grote klussen gaat het moeizaam. Pas na 6 maal langskomen verhielp men de rioolproblemen. Andere zaken blijven soms liggen, omdat men die later wil uitvoeren.
Soms toont een onderhoudsmonteur een wat minachtigende houding naar de huurder.
Men kan hierover klagen. Maar dit soort klachten krijgt helaas nooit een repliek.
Buurtbewoners
De buurtbewoners zijn niet onaardig en veroorzaken geen overlast, maar zijn slapjes. Zo komen ze niet in verzet tegen overlast. Ook niet als de overlastgever zijn broek uittrok bij een buurvrouw. Die buurvrouw doet ook geen aangifte of meldt dit niet
bij de woningcorporatie of de wijkagent. Wel heeft menig buurtbewoner geprofiteerd van minder lawaaioverlast, zonder zelf actie te hebben ondernemen. Zoals wel vaker profiteert men graag van het vuile werk dat anderen opknappen. Ook zijn sommige buurtbewoners bang voor de verhuurder. Bijvoorbeeld als die een klus wil doen.
Men wil dan graag een goede verstandhouding met de opzichter bewaren. Buurtbewoners draaien zich in alle hoeken op zelf niet te beseffen dat ze bang zijn.
Klachtenorganisaties
Men kan klagen bij de verhuurder of huurdervereniging. Dat helpt niet altijd. Dan rest nog de Regionale Geschillencommissie en dan de Huurcommissie. Echt onderzoek doen beiden niet. Ze vragen zelden informatie op bij de verhuurder. DOMESTA heeft na advies van de Regionale Geschillencommissie wel iemand van SWW langs laten gaan om te peilen of er daadwerkelijk overlast is. Maar ook dan lijkt het er op dat mensen dan hun mond houden. Huurcommissie verzand in bureaucratie en wijst de huurder naar de gang naar de rechter. Politie reageert ook niet op klachten, hoogstens komen ze aan de deur om te verzoeken met klagen te stoppen. Stap dan naar de Ombudsman: hierna meldde wijkagent AH gefrustreerd dat hij nu wel de overlastgever had bezocht.
Salarisverhoging
DOMESTA toont zich begaan met het lot van de huurders, maar heeft wel de salarissen van haar medewerkers met 8% verhoogd. Dat getuigt toch wel van boter op het hoofd.
Overheid
DOMESTA heeft zich te houden aan de overheidsregels. Die zelfde overheid houdt ze ook nog enigszins in toom. DOMESTA heeft wat vrijheid om huurverhoging te regelen. Hoewel onplezierig is het âglurenâ tot zekere hoogte wettelijk toegestaan. Sommige medewerkers hebben hier privé moeite mee, maar doen wat ze wordt opgedragen.
Overname
Oppassen met overnemen van spullen van andere huurders. Als men de woning verlaat en de volgende huurder niets wil overnemen kan dit in de papieren lopen. Anderzijds als men een oud vloerkleed overneemt, hoeft men geen nieuwe te kopen. Soms duurt het even voordat men weet wie de nieuwe huurder is. Dan kan het zomaar gebeuren dat men binnen een week de woning moet ruimen en bezemschoon moet afleveren. Men kan dat dan zelf doen, de verhuurder of men kan zelf een bedrijf in de arm nemen.
Beveiliging
DOMESTA heeft geen politiekeurmerk. Vooral het grote achterraam in de keuken met hendels zonder sleutel houdt een risico in. Deze kan men op eigen kosten vervangen door hendels met sleutels. Men kan ook op eigen kosten een extra slot in het
voordeur zetten. Volgens DOMESA voldoet hun âbeveiligingâ bij normaal gebruik.
Dat betwijfel ik dus. Er zijn inmiddels ook al een paar inbraken in deze buurt geweest.
Zonnepanelen
Fijn dat DOMESTA zonnepanelen heeft geplaatst. Echter door verhoging belasting/ teruglever kosten is mijn voordeel van circa 600 euro per jaar teniet gedaan. Ook de aanschaf en onderhoud van de zonnepanelen betalen uiteindelijk de huurders zelf.
Bereikbaarheid
DOMESTA is via de telefoon goed bereikbaar. De telefoniste is veelal vriendelijk. Ze worden wat minder aardig, als men klachten heeft. Direct contact op kantoor is moeilijk. Klachten worden niet altijd beantwoord en soms kan men een afspraak maken op hun kantoortje in Hoogeveen. Meestal houdt men huurders op afstand.
De wijkbeheerder doet ook graag voor bereikbaar te zijn, maar de werkelijkheid is anders, zeker als de wijkbeheerder zelf deel uitmaakt van de klacht of de klacht is.
Wijkbeheerder
Dat de wijkbeheerder zijn ronde doet is zinvol, maar het kan dus ook doorschieten. Met gluren door de schutting en dergelijke. Bovendien verzwijgen ze ook overlast is mijn ervaring. Uiteindelijk doen ze wat ze wordt opgedragen. De wijkbeheerder is breed inzetbaar. Van een praatje houden met een buurtbewoner tot huisuitzettingen doen.
Einde huur
Ik heb de huur beëindigd. Ik heb het gevoel hier nooit gewoond te hebben.
Dat is positief. Ik heb nu een woning elders gevonden waar ik me wel thuis voel.
Cultuurverandering
Woningbouwverenigingen zijn verworden tot vastgoedbedrijven. De maatschappij verandert, en DOMESTA veranderd mee. Dat leidt tot extra hoge huren (en andere lasten, zoals energie, zorg, boodschappen) en bemoeienis met van alles en nog wat.
De overheid staat dat toe, maar houdt hen ook in toom. Want mijn indruk is dat de bestuurders van woningcorporatie zonder meer graag de huren nog meer verhogen en graag carrière maken en hun betrokkenheid in werkelijkheid een stuk minder is. Woningcorporaties zijn niet zo erg als de huisjesmelkers met hun woekerhuren, maar de laatste jaren groeien ze steeds meer naar elkaar toe. Een zorgelijke ontwikkeling.
Ik verwacht niet dat beleid en gedragingen van DOMESTA anders zijn dan die van andere woningcorporaties. De gemeente doet niets. Stuur ernstige klachten
eventueel naar het ministerie, partijfracties en Autoriteit woningcorporaties (AW).
Voor mij is kwestie DOMESTA afgedaan. Anderen mogen nu wat hun best doen
Chronisch ziek ijskoud
Review over WoonpuntAchterstallig onderhoud. HEEL VEEL ELLENDE. LEKKAGES DOOR ROEST OP RADIATOREN DIT WERD STEEDS ERGER. IJSKOUD WATER EN IJSKOUDE FLAT.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Alles
Onmenselijk.
Review over WoonpuntIk zou een zeer lang verhaal kunnen schijven, of hele boeken. Maar het komt er op neer dat woonpunt zo erg is, dat je de ervaringen nieteens zou geloven. Dat het zou klinken als een nachtmerrie. Of fictie.
Sterke punten
Alles ten koste van bewoners.
Zwakke punten
Die zijn eindeloos.
Warmtepomp
Review over De KernenAls ik alles moet vertellen ben ik morgen nog bezig Marines Kempe is directeur maar andere denken dat zij dat ook zijn Waardeloos
Sterke punten
Mooie praatjes verkopen
Zwakke punten
Nog steeds waardeloos
Warmtepomp
Review over De KernenAls ik alles moet vertellen ben ik morgen nog bezig Marines Kempe is directeur maar andere denken dat zij dat ook zijn Waardeloos
Sterke punten
Mooie praatjes verkopen
Zwakke punten
Nog steeds waardeloos
RON IS ECHT GOED
Review over Wormer WonenDie medewerker van jullie ....hij heet geloof ik Ron Post is echt een topper en eigenlijk vind ik dat hij een dubbele winstuitkering moet krijgen .
Nee serieus ik hoor van veel dat hij lekker relaxt is en dat klopt .
Grtz en fijne feestdagen( over 1 maand)
Sterke punten
ze doen hun dingen goed
Zwakke punten
Dat ze maar in de ochtend open zijn , dat was vroeger niet en in mijn ogen was dat prettiger voor de mensen
Treurig hoe je behandeld word
Review over MooilandWij hebben jarenlang fijn gehuurd bij Mooiland, maar helaas is de service tegenwoordig niet meer wat het geweest is. Wanneer er iets misgaat of hun aannemers schade veroorzaken, laten ze je volledig in de kou staan. In ons geval is er door hun aannemers schade ontstaan aan onze woning en persoonlijke spullen, voor duizenden euro’s, en toch weigert Mooiland verantwoordelijkheid te nemen.
In plaats van mee te denken of een oplossing te bieden, word je van het kastje naar de muur gestuurd en voelt het alsof je alleen nog maar een nummer bent. Vroeger had ik een hoge pet op van Mooiland, maar dat vertrouwen zijn ze helaas helemaal kwijtgeraakt. Heel jammer, want zo ga je niet met huurders om.
Sterke punten
Hun verantwoording ontlopen
Zwakke punten
Dat ze je als huurder laten zitten
Afspraken? Wat zijn dat?
Review over Rijnhart WonenRijnhart Wonen maakt afspraken die ze vervolgens niet nakomen. Het lijkt er sterk op dat het alleen draait om cijfertjes en procedures, en dat bewoners en hun belangen nauwelijks iets betekenen.
Als er een probleem is, moet je alles zelf blijven aandringen. Meedenken of daadwerkelijke oplossingen bieden? Daar komt niets van terecht, terwijl het voor hen geen enkele moeite is, aangezien ze altijd externe bedrijven inschakelen.
Alles draait om geld dat binnenkomt, niet om service of verantwoordelijkheid. Wie op een betrouwbare, klantgerichte verhuurder hoopt, komt hier bedrogen uit.
En het standaardexcusescenario “u heeft de woning zo geaccepteerd” wordt keer op keer gebruikt om klachten in de doofpot te stoppen.
Beste Rijnhart: pas als je daadwerkelijk een tijdje in de woning woont, komen alle gebreken naar boven, niet tijdens de bezichtiging of de eerste twee weken.
Sterke punten
⢠Uitstekend in het maken van afspraken die nooit worden nagekomen.
⢠Consistent beleid: altijd dezelfde standaardzin âu heeft de woning zo geaccepteerd.â
⢠Ongeëvenaarde focus op cijfers en procedures; bewonersbelangen worden keurig genegeerd.
⢠Altijd bereid om niet te helpen, ongeacht de situatie.
⢠Efficiënt in het doorschuiven van verantwoordelijkheid naar anderen of externe partijen.
⢠Communicatie op maat: je hoort alleen wat voor hen handig is.
⢠Problemen verdwijnen vanzelf, vooral in de doofpot.
⢠Klantgerichtheid op zân best: zolang je niets vraagt, gaat alles goed.
⢠Transparantie gegarandeerd: je weet precies dat er niets gaat gebeuren.
⢠En natuurlijk: altijd tijd voor een excuus, nooit voor een oplossing.
Zwakke punten
⢠Afspraken worden niet nagekomen
⢠Weinig klantgerichtheid
⢠Communicatie is onvolledig of selectief
⢠Standaardexcuses
⢠Gebrek aan daadkracht
⢠Weinig betrokkenheid bij bewonersbelangen
⢠Structurele vertraging of afwijzing
Niet reageren op klachten
Review over WoonpuntMijn dochter is al een tijdje meldingen aan het maken over muizen in de spouwmuren. Dit is een gebrek van de woning en kosten voor Woonpunt, maar helaas geen enkele reactie. Mijn dochter zit nu zelfs met haar gezondheid. Advies om de Huurcommissie in te schakelen.
Sterke punten
Geen enkele. Geven aan dat de woning gerenoveerd is, wat niet is gebeurd.
Zwakke punten
Teveel om op te noemen.
Firma list en bedrog
Review over WelbionsZe liegen je hier over van alles wat voor, bijv een gedateerde keuken die niet vervangen kon worden want was technisch nog in “goede” staat, inclusief aluminium aanrechtblad. Achteraf bleek dat ik wel degelijk recht had op een nieuwe keuken …Rommelen met cijfers zodat je toch NET niet die woning krijgt …. En dan heb ik het nog niet eens over feit om hoe je aangesproken wordt … zo onbeschoft! Een enkeling daargelaten … ze maken misbruik van hun machtspositie en dat voel je …
Scheuren City Plaza
Review over WooninNieuwbouwflats stadsplein Nieuwegein veroorzaken scheuren winkelcentrum City Plaza.
Onderwereld monteurs woonin
Review over WooninWoonin werkt samen met het beruchte bedrijf Wits vastgoedonderhoud. Dit bedrijf werkt met onderaannemers uit de onderwereld. Wits geeft telefoonnummers van woonin huurders door aan deze randfiguren. Deze mensen rijden rond in pooier bakken in plaats van in bedrijfsbussen en doen alles wat god verboden heeft. Zij weigeren zich te legitimeren. DOODENG dat dit je overkomt als huurder van Woonin alias Mitros.
Sterke punten
Huurders opzadelen met onderwereldfiguren in hun eigen huis.
Afschuwelijke woningcorporatie
Review over WelbionsWaar moet je beginnen.. in aanmerking gekomen voor een woning, binnen 1,5 dag alle documenten moeten aanleveren. Hierna te horen gekregen dat je toch ineens veel te veel verdiend, wat volgens de belastingdienst niet eens bleek te kloppen. Ook de inkomenstabel die de welbions zelf hanteert, lappen ze uiteindelijk aan hun laars, en komen met allerlei onduidelijke redenen waarom je ineens niet in aanmerking komt.. en de manier waarop ze dit allemaal communiceren.. kortom verschrikkelijk..
Racist and gentle
Review over Thuis in LimburgThey are so racist , you will never get house with them depending of your background
Sterke punten
3 year registration and every day reacting and they will never give me because Iâm Muslim. Many Dutch get house after 9 months easily
Zwakke punten
They said if we give house you must take it without review. I accepted and they despised me.
Slechte service
Review over 3B WonenIk heb anderhalf week geleden gemeld dat de warmtepomp om de haverklap uitvalt. Ik zit hierdoor zonder warm water en verwarming. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Het tussenbedrijf kan niks doen aangezien mijn contract nog op inactief staat. De reparaties vallen onder de mom van Garantie tot maart 2026. Hier ben ik dus de dupe van alles gaat via de mail. Er is nergens een spoed aanvraag. Dit is dramatisch en slecht. Tot de dag van vandaag niet opgelost. Via de mail kennen ze geen beleefdheid! Ze beginnen niet eerst met een excuses. Dramatisch
Nieuwe keuken
Review over YmereNieuwe keuken geplaatst heel anders dan ik op de foto had gezien, echt zo'n keuken voor sociale huurders, bah.
Vervolgens had de klusser geen gat voor de wasmachineslang erin gemaakt, terwijl die ervoor er wel was.
Belde met de klusser met klacht hierover, zei hij notabene dat ik daar geen recht op had.
In mijn contract stond gelukkig duidelijk dat er een wasmachineaansluiting zat.
Gelukkig verholpen, maar de manier waarop.......
Sterke punten
Weet ik niet meer, teveel slechte ervaringen
Zwakke punten
Kwaliteit
Vervolg dakisolatie
Review over Woningbouwvereniging CompaenNa lang klagen over het dakgeluid en onvoorstelbare herrie van harde kraken en luide scherpe knallen, de gehele zomer lang, bijna iedere nacht, kreeg ik een brief dat ze het na inspectie, erkenden dat het van de dakpannen afkwam. En dat zij het gingen aanpakken, omdat dit een gezamelijk dak is van meerdere woningen. Pakken zij dit pas aan als mij blok in de renovatie moet. Maar dit kan nog jaren duren! Zo gaat dit in Nederland. Ook heeft een andere bewoner dit ook. Ik het ergste omdat mij woning van alle zijde zon heeft en geen beplanting.
Het is onmenselijk dit!.
Sterke punten
Uitstellen en laten wachten
Zwakke punten
veel!. De waardeloze uiterst gehorige slecht gebouwde huizen(2de woning van mij van compaen die ik huur)
Meten met twee maten
Review over CentradaKlachten worden niet of heel traag opgelost. Zo zit ik al ruim 10 jaar met een raam dat niet dicht kan. Dat raam is ooit eens vervangen, maar de kwaliteit is dusdanig slecht dat hij binnen een jaar wederom niet dicht kon en de haak los kwam te zitten en verboog. Niet gek natuurlijk want je kan wel een raam vervangen, maar als je het werkelijke probleem: het kozijn niet vervangt dan is dat natuurlijk water naar de zee dragen. Daarom doe ik ook maar geen moeite meer.
Vocht in de woning? 'kunt u het nog schoonpoetsen? Ja natuurlijk, maar dat is toch niet de bedoeling?'. Vervolgens word je doodgenegeerd.
En dan de titel. Meten met twee maten. Want dat kan Centrada goed. Een flink deel van Lelystad heeft van Centrada gratis schuttingen gekregen. Een ander deel van Lelystad (waar het ook hard nodig is) werd lekker gemaakt met de mogelijkheid van een nieuwe schutting en deze dan maandelijks met een redelijk bedrag af te betalen. Natuurlijk vonden we dat ook niet eerlijk, maar gezien de lage inkomens hier waren we allang blij. Een nieuwe schutting kunnen velen hier gewoon niet in een keer bekostigen. Wat blijkt nu? Dat gaat niet meer door. En ondertussen lopen ze langs mensen met commentaar over tuinen. Wel alleen bij die mensen waar ze vermoeden dat ze dat veilig kunnen doen. Rondje door de wijk gereden en meer dan 60% van de tuinen ziet er nog altijd niet uit. Bankstellen, losse stenen, onkruid etc. Mijn tuin is inmiddels weer winterklaar. Ik ben het wel eens met het feit dat tuinen netjes mogen zijn. Daar zal je me niet over horen. Maar de manier waarop Centrada dat doet is verre van sjiek te noemen. En dan wel publiekelijk in het blaadje staan met een foto met twee oude mensen en een kopje koffie over hoe geweldig Centrada wel niet is. Uhuh.
Centrada moet echt eens goed in de spiegel kijken en hun eigen beleid onder de loep nemen. Je kan dit gewoon niet maken. Een deel mensen wel, een ander deel kan barsten. Ja, je tuin is je eigen verantwoordelijkheid, maar dan moet je dat ook tegen het andere deel van Lelystad zeggen. Dit is gewoon schandelijk.
Sterke punten
Met twee maten meten. Voorkeursbehandelingen geven. Afwimpelen bij reparaties.
Zwakke punten
Reparaties worden niet uitgevoerd of pas op het moment dat het echt niet meer anders kan. Ze geven voorkeursbehandelingen (zie voorbeeld schuttingen). Vocht in de woning wordt niet aangepakt.
Bereikbaarheid
Review over De HuismeestersSlechte bereikbaarheid
LIcht brandt 24 uur pd
Review over WooninVerlichting op de galerij brand weer 24 uur per dag. En wij maar betalen als arme huurders. Meldingen worden genegered.
Sterke punten
Huurders een poot uitdraaien
Vreselijke klantenservice
Review over HavenstederVreselijke klantenservice!! Train jullie medewerkers. Onbeschofte straatwijven. Bah
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Klantenservice!
Vreselijke klantenservice
Review over HavenstederVreselijke klantenservice!! Train jullie medewerkers. Onbeschofte straatwijven. Bah
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Klantenservice!
Slecht
Review over ZOwonenZe doen wat ze willen met je of je wilt of niet.\\r\\nNu werk zaamheden,week lang boren en daarna 200 euro huurverhoging.\\r\\nZe hebben je in hun tang.\\r\\nWil je niet ,kijk maar voor ander huurhuis succes
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Heel veel, teveel
Malafide woonmafia (imho)
Review over Woonpunt-Vroeg mij dingen te doen die strafbaar zijn in NL.
-Lak aan je privacy tot er een advocaat klaar zit, dan snel weg met staart tussen de benen na babbel met advocaat over hun illegale praktijken en zelfs dreigementen.
-20 jaar bij hun 20 jaar gezeik om niks.
-Moet je hier wonen, kijk dan dat je bij Servatius komt, mam is daar al 40 jaar bij zonder dit soort gezever.
Sterke punten
In 20 jaar geen gespot
Zwakke punten
Alles behalve op tijd huur afboeken dat kan wel.