Ik heb anderhalf week geleden gemeld dat de warmtepomp om de haverklap uitvalt. Ik zit hierdoor zonder warm water en verwarming. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Het tussenbedrijf kan niks doen aangezien mijn contract nog op inactief staat. De reparaties vallen onder de mom van Garantie tot maart 2026. Hier ben ik dus de dupe van alles gaat via de mail. Er is nergens een spoed aanvraag. Dit is dramatisch en slecht. Tot de dag van vandaag niet opgelost. Via de mail kennen ze geen beleefdheid! Ze beginnen niet eerst met een excuses. Dramatisch
Nieuwe keuken geplaatst heel anders dan ik op de foto had gezien, echt zo'n keuken voor sociale huurders, bah.
Vervolgens had de klusser geen gat voor de wasmachineslang erin gemaakt, terwijl die ervoor er wel was.
Belde met de klusser met klacht hierover, zei hij notabene dat ik daar geen recht op had.
In mijn contract stond gelukkig duidelijk dat er een wasmachineaansluiting zat.
Gelukkig verholpen, maar de manier waarop.......
Sterke punten Weet ik niet meer, teveel slechte ervaringen
Na lang klagen over het dakgeluid en onvoorstelbare herrie van harde kraken en luide scherpe knallen, de gehele zomer lang, bijna iedere nacht, kreeg ik een brief dat ze het na inspectie, erkenden dat het van de dakpannen afkwam. En dat zij het gingen aanpakken, omdat dit een gezamelijk dak is van meerdere woningen. Pakken zij dit pas aan als mij blok in de renovatie moet. Maar dit kan nog jaren duren! Zo gaat dit in Nederland. Ook heeft een andere bewoner dit ook. Ik het ergste omdat mij woning van alle zijde zon heeft en geen beplanting.
Het is onmenselijk dit!.
Sterke punten Uitstellen en laten wachten
Zwakke punten veel!. De waardeloze uiterst gehorige slecht gebouwde huizen(2de woning van mij van compaen die ik huur)
Klachten worden niet of heel traag opgelost. Zo zit ik al ruim 10 jaar met een raam dat niet dicht kan. Dat raam is ooit eens vervangen, maar de kwaliteit is dusdanig slecht dat hij binnen een jaar wederom niet dicht kon en de haak los kwam te zitten en verboog. Niet gek natuurlijk want je kan wel een raam vervangen, maar als je het werkelijke probleem: het kozijn niet vervangt dan is dat natuurlijk water naar de zee dragen. Daarom doe ik ook maar geen moeite meer.
Vocht in de woning? 'kunt u het nog schoonpoetsen? Ja natuurlijk, maar dat is toch niet de bedoeling?'. Vervolgens word je doodgenegeerd.
En dan de titel. Meten met twee maten. Want dat kan Centrada goed. Een flink deel van Lelystad heeft van Centrada gratis schuttingen gekregen. Een ander deel van Lelystad (waar het ook hard nodig is) werd lekker gemaakt met de mogelijkheid van een nieuwe schutting en deze dan maandelijks met een redelijk bedrag af te betalen. Natuurlijk vonden we dat ook niet eerlijk, maar gezien de lage inkomens hier waren we allang blij. Een nieuwe schutting kunnen velen hier gewoon niet in een keer bekostigen. Wat blijkt nu? Dat gaat niet meer door. En ondertussen lopen ze langs mensen met commentaar over tuinen. Wel alleen bij die mensen waar ze vermoeden dat ze dat veilig kunnen doen. Rondje door de wijk gereden en meer dan 60% van de tuinen ziet er nog altijd niet uit. Bankstellen, losse stenen, onkruid etc. Mijn tuin is inmiddels weer winterklaar. Ik ben het wel eens met het feit dat tuinen netjes mogen zijn. Daar zal je me niet over horen. Maar de manier waarop Centrada dat doet is verre van sjiek te noemen. En dan wel publiekelijk in het blaadje staan met een foto met twee oude mensen en een kopje koffie over hoe geweldig Centrada wel niet is. Uhuh.
Centrada moet echt eens goed in de spiegel kijken en hun eigen beleid onder de loep nemen. Je kan dit gewoon niet maken. Een deel mensen wel, een ander deel kan barsten. Ja, je tuin is je eigen verantwoordelijkheid, maar dan moet je dat ook tegen het andere deel van Lelystad zeggen. Dit is gewoon schandelijk.
Sterke punten Met twee maten meten. Voorkeursbehandelingen geven. Afwimpelen bij reparaties.
Zwakke punten Reparaties worden niet uitgevoerd of pas op het moment dat het echt niet meer anders kan. Ze geven voorkeursbehandelingen (zie voorbeeld schuttingen). Vocht in de woning wordt niet aangepakt.
Ze doen wat ze willen met je of je wilt of niet.\\r\\nNu werk zaamheden,week lang boren en daarna 200 euro huurverhoging.\\r\\nZe hebben je in hun tang.\\r\\nWil je niet ,kijk maar voor ander huurhuis succes
-Vroeg mij dingen te doen die strafbaar zijn in NL.
-Lak aan je privacy tot er een advocaat klaar zit, dan snel weg met staart tussen de benen na babbel met advocaat over hun illegale praktijken en zelfs dreigementen.
-20 jaar bij hun 20 jaar gezeik om niks.
-Moet je hier wonen, kijk dan dat je bij Servatius komt, mam is daar al 40 jaar bij zonder dit soort gezever.
Sterke punten In 20 jaar geen gespot
Zwakke punten Alles behalve op tijd huur afboeken dat kan wel.
Woon nu 4 jaar bij hun, en bijna alleen maar ellende. Een oud rot huis, waar ze niks aan doen. Teveel tocht, kou, teveel lawaai van de buren, je hoort ze zelfs als ze gewoon lopen in hun huis..
Maar hieromheen wel overal de huizen lopen te renoveren en op te knappen, maar waar ik woon homaar. Een kut huis uit 1954 kom op zeg, doe er wat aan!! Het liefs sloop ik het zelf gewoon, want ben hier wel klaar mee!
İk heb nog nooit in me leven zulke slechte mensen gezien die onaardig service geven en ook nog eens beledigen gelukkig is alles vast op telefoon en Zal een claim starten want dit moet stoppen die heleteam moet veranderen zoo zonder voor het merknaam.. prestige
Doe wat aan jullie klantenservice. Medewerkers die je aan het lijntje houden. Verkeerde informatie geven. En vervolgens ophangen in je oor. \\r\\n1 woord verschrikkelijke medewerkers!
Luisteren niet en onbeschoft je ben aan telefoon de hoorn word er op gelegt ben al 2 jaar met verwarming aan alle kanten verroest krijg geen nieuwe moet zelf opknappen. Ben 62 jaar en rugklachten ze zeggen maar ja. Ja en de huur word telkens maar duurder. Ze doen weinig tot niets
Paar keer aangegeven over mijn aan recht en zolder raam we moeten doen wat we hebben 3week geleden nieuw overburen en gelijk een nieuw aanrecht is dit correct ik zeg nee.
Paar keer aangegeven over mijn aan recht en zolder raam we moeten doen wat we hebben 3week geleden nieuw overburen en gelijk een nieuw aanrecht is dit correct ik zeg nee.
Onmenselijke woonervaring. Deze woning is zwaar gehorig, met constante geluidsoverlast van buiten en buren. Geen groen in de omgeving, enkel beton en chaos. Door de slechte isolatie zijn de energiekosten extreem hoog. Ik ben letterlijk ziek geworden van de stress en slapeloosheid. Alles aan deze plek werkt depressief. Absoluut geen aanrader.
Woonbron, niet of nauwelijks te bereiken en als je al contact krijgt beloven je alles maar uiteindelijk weet je wel dat er voorlopig helemaal niks gaat gebeuren. Wil je een probleem opgelist hebben is het eigenlijk altijd een kwestie van lange adem en zelfs dan is het een ramp. Mag ik ook 0 sterren geven?
Waardeloze woningstichting, al sinds de winter zit ik steeds zonder warm water met 5 kinderen. Bedrijf is al 5x geweest waarvan 1x drie dagen achter elkaar omdat de ketel het steeds begaf. Ze gaven aan dat er een nieuwe moest komen maar woonconcept wil het liever nog even rekken.
Keukens zouden in 2023 vervangen worden. Nu heeft woonconcept de data van de site gehaald en nu in 2025 hebben wij nog steeds geen nieuwe keuken die zwaar aan vervanging toe is.
Badkamer en toilet is ook helemaal verouderd en versleten. O ja. Mijn toiletpot beneden was kapot door slijtage. Monteur komt langs, geeft aan slijtage, plaatst een nieuwe pot. Een paar weken later HOPPAAAA rekening van 300 euro op de mat. Uit het niets. Zomaar zonder overleg of wat dan ook. Dan nog valt het onder onderhoud van de woning!!!
Dikke maximale huursverhoging erbij op. Geld willen ze wel maar onderhoud HO MAAR.
Sterke punten Huur verhogen
Zwakke punten Zeer slecht in onderhoud. Komen hun wettelijke verplichtingen niet na. En willen ook nog proberen de huurder te laten betalen voor reparaties.
Katern
Home > Nieuws & Wijknieuws > Nieuws uit de wijk > Jutphaas/Wijkersloot
Woonin onder vuur: bewoners Nijpelsplantsoen vrezen herhaling oude fouten
14 augustus 2025 Martin Reijmerink
Bewoner Pedro De Leeuw, commissievoorzitter van de bewonerscommissie van het Nijpelsplantsoen, luidt de noodklok over de manier waarop woningcorporatie Woonin het grootschalige bouwproject in de wijk aanpakt. Volgens hem dreigt een herhaling van pijnlijke fouten uit het verleden.
Nijpelsplantsoen vanuit de lucht
De plannen voor het Nijpelsplantsoen zijn omvangrijk en bestaan uit twee delen: een grootschalige renovatie van bestaande woningen én nieuwbouw van extra woonblokken. Het renovatiegedeelte omvat onder meer isolatieverbeteringen, vervanging van kozijnen, modernisering van keukens en badkamers en verduurzamingsmaatregelen om de energieprestaties te verhogen. De nieuwbouw moet het woningaanbod vergroten, maar betekent ook langdurige bouwoverlast voor de buurt. Voor bewoners houdt dit ingrijpende veranderingen in, zowel in hun eigen woning als in hun directe leefomgeving.
“We gaan terug in de tijd”
“Het lijkt wel alsof we terug in de tijd gaan,” stelt De Leeuw. “We herkennen dezelfde patronen: gebrekkige communicatie, onduidelijke afspraken en het gevoel dat er niet écht naar bewoners wordt geluisterd.”
Het knelpunt zit volgens De Leeuw vooral in de juridische status van het renovatieproject. Is het renovatie of groot onderhoud? Dat verschil is cruciaal voor de rechten van bewoners, hun instemmingsrecht en mogelijke vergoedingen. Maar duidelijkheid blijft uit.
Ondanks herhaalde verzoeken kreeg De Leeuw geen inzage in alle onderliggende rapporten en de volledige motivering. Toch werd er al een draagvlakmeting gehouden en het project doorgezet. “Bewoners hebben gestemd zonder dat ze alle feiten kenden,” zegt De Leeuw. “Dat schaadt het vertrouwen enorm.”
De Leeuw doet daarom een dringende oproep aan Woonin en betrokken instanties:
Maak alle relevante feiten en rapporten openbaar
Zorg voor volledige en tijdige informatie vóórdat beslissingen worden genomen
Committeer u aan een transparant proces dat het vertrouwen herstelt
“Transparantie is geen gunst,” besluit De Leeuw, “het is een plicht.”
Reactie woningcorporatie Woonin
Volgens Woonin zijn de klachten van de bewonerscommissie al langer bekend én besproken. De Klachtencommissie Woningcorporaties Regio Utrecht (KWRU) heeft op 30 juni 2025 geoordeeld dat de klachten ongegrond zijn en dat het hier gaat om dringend groot onderhoud met verbeteringen. “Het eerste flatgebouw is inmiddels aan de bewoners opgeleverd en in september starten we met het tweede flatgebouw,” aldus Woonin. “Het wettelijk draagvlak hiervoor is al begin 2024 met een meerderheid van stemmen behaald.”
Woonin zegt verrast te zijn door de nieuwe oproep van De Leeuw. “We vinden het jammer dat hij blijft twijfelen aan onze betrouwbaarheid en inzet, ondanks het intensieve contact dat we met elkaar hebben gehad. Ook betreuren we dat het contact nu via de media verloopt.”
Over het project ‘Nijpelsplantsoen’
Het toekomstplan van het Nijpelsplantsoen bestaat uit groot onderhoud met verbeteringen aan drie flats. Bijzonder aan dit project is dat de complete galerij wordt vervangen en verbreed. ‘Per flat zijn we van begin tot eind bijna een jaar bezig. Dat betekent dat de laatste flat in 2027 klaar is. Een flat gaan we slopen. Hiervoor in de plaats bouwen we een woontoren en een galerijflat met ongeveer 160 appartementen. Op een naastgelegen kavel bouwen we nog eens 40 sociale huurappartementen’ zo liet de woningcorporatie eerder onze redactie weten.
Wat vindt u?
Woont u zelf in het Nijpelsplantsoen of heeft u ervaring met renovatie- of nieuwbouwprojecten in Nieuwegein? Deel uw verhaal en mening hieronder in de reacties.
Klachten Romeinenbaanflats vanmiddag overhandigd aan Woonin
16 juli 2025 om 18:18 Voorlezen Wonen Romeinenbaanflats
WIJK BIJ DUURSTEDE Vandaag om 12.00 uur hebben enkele bewoners van de Romeinenbaanflats in Wijk bij Duurstede in totaal 47 klachtenformulieren overhandigd aan Katja van Boeijen, directielid en Manager Wonen bij Woonin.
De bewoners uitten hun zorgen over het Sociaal Plan, met name over het ontbreken van bewonersbetrokkenheid conform de Overlegwet, en de punten die eerder aan de orde zijn geweest in artikelen van Wijks Nieuws.
Woonin heeft toegezegd binnen drie dagen digitaal een schriftelijke bevestiging te sturen, en binnen 8 tot 10 dagen een inhoudelijke reactie per klacht te geven.
Schilderbedrijf Witse tapt illegaal stroom af op de verdiepingen in het trappenhuis. Bewoners mogen fijn struikelen over koffieapparaat dat gewoon op de grond staat. Uitglijden over neergedonderde bekertjes vinden ze ook normaal bij Witse. Oh en natuurlijk betalen voor hun stroom. Lekker dan voor de bewoners van de stadswachter aan schakelstede.
Slechte service
Review over 3B WonenIk heb anderhalf week geleden gemeld dat de warmtepomp om de haverklap uitvalt. Ik zit hierdoor zonder warm water en verwarming. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Het tussenbedrijf kan niks doen aangezien mijn contract nog op inactief staat. De reparaties vallen onder de mom van Garantie tot maart 2026. Hier ben ik dus de dupe van alles gaat via de mail. Er is nergens een spoed aanvraag. Dit is dramatisch en slecht. Tot de dag van vandaag niet opgelost. Via de mail kennen ze geen beleefdheid! Ze beginnen niet eerst met een excuses. Dramatisch
Nieuwe keuken
Review over YmereNieuwe keuken geplaatst heel anders dan ik op de foto had gezien, echt zo'n keuken voor sociale huurders, bah.
Vervolgens had de klusser geen gat voor de wasmachineslang erin gemaakt, terwijl die ervoor er wel was.
Belde met de klusser met klacht hierover, zei hij notabene dat ik daar geen recht op had.
In mijn contract stond gelukkig duidelijk dat er een wasmachineaansluiting zat.
Gelukkig verholpen, maar de manier waarop.......
Sterke punten
Weet ik niet meer, teveel slechte ervaringen
Zwakke punten
Kwaliteit
Vervolg dakisolatie
Review over Woningbouwvereniging CompaenNa lang klagen over het dakgeluid en onvoorstelbare herrie van harde kraken en luide scherpe knallen, de gehele zomer lang, bijna iedere nacht, kreeg ik een brief dat ze het na inspectie, erkenden dat het van de dakpannen afkwam. En dat zij het gingen aanpakken, omdat dit een gezamelijk dak is van meerdere woningen. Pakken zij dit pas aan als mij blok in de renovatie moet. Maar dit kan nog jaren duren! Zo gaat dit in Nederland. Ook heeft een andere bewoner dit ook. Ik het ergste omdat mij woning van alle zijde zon heeft en geen beplanting.
Het is onmenselijk dit!.
Sterke punten
Uitstellen en laten wachten
Zwakke punten
veel!. De waardeloze uiterst gehorige slecht gebouwde huizen(2de woning van mij van compaen die ik huur)
Meten met twee maten
Review over CentradaKlachten worden niet of heel traag opgelost. Zo zit ik al ruim 10 jaar met een raam dat niet dicht kan. Dat raam is ooit eens vervangen, maar de kwaliteit is dusdanig slecht dat hij binnen een jaar wederom niet dicht kon en de haak los kwam te zitten en verboog. Niet gek natuurlijk want je kan wel een raam vervangen, maar als je het werkelijke probleem: het kozijn niet vervangt dan is dat natuurlijk water naar de zee dragen. Daarom doe ik ook maar geen moeite meer.
Vocht in de woning? 'kunt u het nog schoonpoetsen? Ja natuurlijk, maar dat is toch niet de bedoeling?'. Vervolgens word je doodgenegeerd.
En dan de titel. Meten met twee maten. Want dat kan Centrada goed. Een flink deel van Lelystad heeft van Centrada gratis schuttingen gekregen. Een ander deel van Lelystad (waar het ook hard nodig is) werd lekker gemaakt met de mogelijkheid van een nieuwe schutting en deze dan maandelijks met een redelijk bedrag af te betalen. Natuurlijk vonden we dat ook niet eerlijk, maar gezien de lage inkomens hier waren we allang blij. Een nieuwe schutting kunnen velen hier gewoon niet in een keer bekostigen. Wat blijkt nu? Dat gaat niet meer door. En ondertussen lopen ze langs mensen met commentaar over tuinen. Wel alleen bij die mensen waar ze vermoeden dat ze dat veilig kunnen doen. Rondje door de wijk gereden en meer dan 60% van de tuinen ziet er nog altijd niet uit. Bankstellen, losse stenen, onkruid etc. Mijn tuin is inmiddels weer winterklaar. Ik ben het wel eens met het feit dat tuinen netjes mogen zijn. Daar zal je me niet over horen. Maar de manier waarop Centrada dat doet is verre van sjiek te noemen. En dan wel publiekelijk in het blaadje staan met een foto met twee oude mensen en een kopje koffie over hoe geweldig Centrada wel niet is. Uhuh.
Centrada moet echt eens goed in de spiegel kijken en hun eigen beleid onder de loep nemen. Je kan dit gewoon niet maken. Een deel mensen wel, een ander deel kan barsten. Ja, je tuin is je eigen verantwoordelijkheid, maar dan moet je dat ook tegen het andere deel van Lelystad zeggen. Dit is gewoon schandelijk.
Sterke punten
Met twee maten meten. Voorkeursbehandelingen geven. Afwimpelen bij reparaties.
Zwakke punten
Reparaties worden niet uitgevoerd of pas op het moment dat het echt niet meer anders kan. Ze geven voorkeursbehandelingen (zie voorbeeld schuttingen). Vocht in de woning wordt niet aangepakt.
Bereikbaarheid
Review over De HuismeestersSlechte bereikbaarheid
LIcht brandt 24 uur pd
Review over WooninVerlichting op de galerij brand weer 24 uur per dag. En wij maar betalen als arme huurders. Meldingen worden genegered.
Sterke punten
Huurders een poot uitdraaien
Vreselijke klantenservice
Review over HavenstederVreselijke klantenservice!! Train jullie medewerkers. Onbeschofte straatwijven. Bah
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Klantenservice!
Vreselijke klantenservice
Review over HavenstederVreselijke klantenservice!! Train jullie medewerkers. Onbeschofte straatwijven. Bah
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Klantenservice!
Slecht
Review over ZOwonenZe doen wat ze willen met je of je wilt of niet.\\r\\nNu werk zaamheden,week lang boren en daarna 200 euro huurverhoging.\\r\\nZe hebben je in hun tang.\\r\\nWil je niet ,kijk maar voor ander huurhuis succes
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Heel veel, teveel
Malafide woonmafia (imho)
Review over Woonpunt-Vroeg mij dingen te doen die strafbaar zijn in NL.
-Lak aan je privacy tot er een advocaat klaar zit, dan snel weg met staart tussen de benen na babbel met advocaat over hun illegale praktijken en zelfs dreigementen.
-20 jaar bij hun 20 jaar gezeik om niks.
-Moet je hier wonen, kijk dan dat je bij Servatius komt, mam is daar al 40 jaar bij zonder dit soort gezever.
Sterke punten
In 20 jaar geen gespot
Zwakke punten
Alles behalve op tijd huur afboeken dat kan wel.
Doe wat aan de oude rot flats!
Review over HavenstederWoon nu 4 jaar bij hun, en bijna alleen maar ellende. Een oud rot huis, waar ze niks aan doen. Teveel tocht, kou, teveel lawaai van de buren, je hoort ze zelfs als ze gewoon lopen in hun huis..
Maar hieromheen wel overal de huizen lopen te renoveren en op te knappen, maar waar ik woon homaar. Een kut huis uit 1954 kom op zeg, doe er wat aan!! Het liefs sloop ik het zelf gewoon, want ben hier wel klaar mee!
narsisten binnenkort rechtzaak
Review over Mijande Wonenİk heb nog nooit in me leven zulke slechte mensen gezien die onaardig service geven en ook nog eens beledigen gelukkig is alles vast op telefoon en Zal een claim starten want dit moet stoppen die heleteam moet veranderen zoo zonder voor het merknaam.. prestige
Sterke punten
Onbeschoft leugenaars rasisten
Zwakke punten
Respectlose leugenaars
Verschrikkelijke servies
Review over HavenstederDoe wat aan jullie klantenservice. Medewerkers die je aan het lijntje houden. Verkeerde informatie geven. En vervolgens ophangen in je oor. \\r\\n1 woord verschrikkelijke medewerkers!
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Alles
Verwarming
Review over Wonen WateringenLuisteren niet en onbeschoft je ben aan telefoon de hoorn word er op gelegt ben al 2 jaar met verwarming aan alle kanten verroest krijg geen nieuwe moet zelf opknappen. Ben 62 jaar en rugklachten ze zeggen maar ja. Ja en de huur word telkens maar duurder. Ze doen weinig tot niets
Slechtste woningcorporatie
Review over ElkienLees review op trustpilot
Sterke punten
De telefonische medewerkers van klantenservice
Zwakke punten
Alles wat Elkien geld kost en ze moeten repareren als verhuurder. Geen antwoord geven op mails
Ordinaire huisjesmelkers
Review over TalisOrdinair tuig: laat haar huurders keihard in de kou staan.
Lachen je na hun eigen falen vierkant uit en verwijzen vervolgens door naar het moeras van sociale instanties waar ze blijkbaar mee samenwerken.
Zo kom je (als iemand die gewoon wil wonen) van de regen in de drup terecht.
Sterke punten
-
Aanrecht
Review over LefierPaar keer aangegeven over mijn aan recht en zolder raam we moeten doen wat we hebben 3week geleden nieuw overburen en gelijk een nieuw aanrecht is dit correct ik zeg nee.
Aanrecht
Review over LefierPaar keer aangegeven over mijn aan recht en zolder raam we moeten doen wat we hebben 3week geleden nieuw overburen en gelijk een nieuw aanrecht is dit correct ik zeg nee.
Doodziek
Review over Woningstichting de ZalighedenOnmenselijke woonervaring. Deze woning is zwaar gehorig, met constante geluidsoverlast van buiten en buren. Geen groen in de omgeving, enkel beton en chaos. Door de slechte isolatie zijn de energiekosten extreem hoog. Ik ben letterlijk ziek geworden van de stress en slapeloosheid. Alles aan deze plek werkt depressief. Absoluut geen aanrader.
Sterke punten
Mensen ziek maken.
Maffiawonen
Review over Wonen LimburgWonen limburg moet hun naam veranderen naar Mafia Wonen, aangezien ZE mensen oplichten in de door hun verhuurde krotwoningen.
Absoluut de bodem van service
Review over WoonbronWoonbron, niet of nauwelijks te bereiken en als je al contact krijgt beloven je alles maar uiteindelijk weet je wel dat er voorlopig helemaal niks gaat gebeuren. Wil je een probleem opgelist hebben is het eigenlijk altijd een kwestie van lange adem en zelfs dan is het een ramp. Mag ik ook 0 sterren geven?
Sterke punten
GEEN
Zwakke punten
Ongeveer alles
Waardeloos onderhoud
Review over WoonconceptWaardeloze woningstichting, al sinds de winter zit ik steeds zonder warm water met 5 kinderen. Bedrijf is al 5x geweest waarvan 1x drie dagen achter elkaar omdat de ketel het steeds begaf. Ze gaven aan dat er een nieuwe moest komen maar woonconcept wil het liever nog even rekken.
Keukens zouden in 2023 vervangen worden. Nu heeft woonconcept de data van de site gehaald en nu in 2025 hebben wij nog steeds geen nieuwe keuken die zwaar aan vervanging toe is.
Badkamer en toilet is ook helemaal verouderd en versleten. O ja. Mijn toiletpot beneden was kapot door slijtage. Monteur komt langs, geeft aan slijtage, plaatst een nieuwe pot. Een paar weken later HOPPAAAA rekening van 300 euro op de mat. Uit het niets. Zomaar zonder overleg of wat dan ook. Dan nog valt het onder onderhoud van de woning!!!
Dikke maximale huursverhoging erbij op. Geld willen ze wel maar onderhoud HO MAAR.
Sterke punten
Huur verhogen
Zwakke punten
Zeer slecht in onderhoud. Komen hun wettelijke verplichtingen niet na. En willen ook nog proberen de huurder te laten betalen voor reparaties.
Nijpelsplantsoen tragedie
Review over WooninKatern
Home > Nieuws & Wijknieuws > Nieuws uit de wijk > Jutphaas/Wijkersloot
Woonin onder vuur: bewoners Nijpelsplantsoen vrezen herhaling oude fouten
14 augustus 2025 Martin Reijmerink
Bewoner Pedro De Leeuw, commissievoorzitter van de bewonerscommissie van het Nijpelsplantsoen, luidt de noodklok over de manier waarop woningcorporatie Woonin het grootschalige bouwproject in de wijk aanpakt. Volgens hem dreigt een herhaling van pijnlijke fouten uit het verleden.
Nijpelsplantsoen vanuit de lucht
De plannen voor het Nijpelsplantsoen zijn omvangrijk en bestaan uit twee delen: een grootschalige renovatie van bestaande woningen én nieuwbouw van extra woonblokken. Het renovatiegedeelte omvat onder meer isolatieverbeteringen, vervanging van kozijnen, modernisering van keukens en badkamers en verduurzamingsmaatregelen om de energieprestaties te verhogen. De nieuwbouw moet het woningaanbod vergroten, maar betekent ook langdurige bouwoverlast voor de buurt. Voor bewoners houdt dit ingrijpende veranderingen in, zowel in hun eigen woning als in hun directe leefomgeving.
“We gaan terug in de tijd”
“Het lijkt wel alsof we terug in de tijd gaan,” stelt De Leeuw. “We herkennen dezelfde patronen: gebrekkige communicatie, onduidelijke afspraken en het gevoel dat er niet écht naar bewoners wordt geluisterd.”
Het knelpunt zit volgens De Leeuw vooral in de juridische status van het renovatieproject. Is het renovatie of groot onderhoud? Dat verschil is cruciaal voor de rechten van bewoners, hun instemmingsrecht en mogelijke vergoedingen. Maar duidelijkheid blijft uit.
Ondanks herhaalde verzoeken kreeg De Leeuw geen inzage in alle onderliggende rapporten en de volledige motivering. Toch werd er al een draagvlakmeting gehouden en het project doorgezet. “Bewoners hebben gestemd zonder dat ze alle feiten kenden,” zegt De Leeuw. “Dat schaadt het vertrouwen enorm.”
De Leeuw doet daarom een dringende oproep aan Woonin en betrokken instanties:
Maak alle relevante feiten en rapporten openbaar
Zorg voor volledige en tijdige informatie vóórdat beslissingen worden genomen
Committeer u aan een transparant proces dat het vertrouwen herstelt
“Transparantie is geen gunst,” besluit De Leeuw, “het is een plicht.”
Reactie woningcorporatie Woonin
Volgens Woonin zijn de klachten van de bewonerscommissie al langer bekend én besproken. De Klachtencommissie Woningcorporaties Regio Utrecht (KWRU) heeft op 30 juni 2025 geoordeeld dat de klachten ongegrond zijn en dat het hier gaat om dringend groot onderhoud met verbeteringen. “Het eerste flatgebouw is inmiddels aan de bewoners opgeleverd en in september starten we met het tweede flatgebouw,” aldus Woonin. “Het wettelijk draagvlak hiervoor is al begin 2024 met een meerderheid van stemmen behaald.”
Woonin zegt verrast te zijn door de nieuwe oproep van De Leeuw. “We vinden het jammer dat hij blijft twijfelen aan onze betrouwbaarheid en inzet, ondanks het intensieve contact dat we met elkaar hebben gehad. Ook betreuren we dat het contact nu via de media verloopt.”
Over het project ‘Nijpelsplantsoen’
Het toekomstplan van het Nijpelsplantsoen bestaat uit groot onderhoud met verbeteringen aan drie flats. Bijzonder aan dit project is dat de complete galerij wordt vervangen en verbreed. ‘Per flat zijn we van begin tot eind bijna een jaar bezig. Dat betekent dat de laatste flat in 2027 klaar is. Een flat gaan we slopen. Hiervoor in de plaats bouwen we een woontoren en een galerijflat met ongeveer 160 appartementen. Op een naastgelegen kavel bouwen we nog eens 40 sociale huurappartementen’ zo liet de woningcorporatie eerder onze redactie weten.
Wat vindt u?
Woont u zelf in het Nijpelsplantsoen of heeft u ervaring met renovatie- of nieuwbouwprojecten in Nieuwegein? Deel uw verhaal en mening hieronder in de reacties.
Romeinbaanflats
Review over WooninKlachten Romeinenbaanflats vanmiddag overhandigd aan Woonin
16 juli 2025 om 18:18 Voorlezen Wonen Romeinenbaanflats
WIJK BIJ DUURSTEDE Vandaag om 12.00 uur hebben enkele bewoners van de Romeinenbaanflats in Wijk bij Duurstede in totaal 47 klachtenformulieren overhandigd aan Katja van Boeijen, directielid en Manager Wonen bij Woonin.
De bewoners uitten hun zorgen over het Sociaal Plan, met name over het ontbreken van bewonersbetrokkenheid conform de Overlegwet, en de punten die eerder aan de orde zijn geweest in artikelen van Wijks Nieuws.
Woonin heeft toegezegd binnen drie dagen digitaal een schriftelijke bevestiging te sturen, en binnen 8 tot 10 dagen een inhoudelijke reactie per klacht te geven.
Witse illegaal
Review over WooninSchilderbedrijf Witse tapt illegaal stroom af op de verdiepingen in het trappenhuis. Bewoners mogen fijn struikelen over koffieapparaat dat gewoon op de grond staat. Uitglijden over neergedonderde bekertjes vinden ze ook normaal bij Witse. Oh en natuurlijk betalen voor hun stroom. Lekker dan voor de bewoners van de stadswachter aan schakelstede.